SEO: alles blijft hetzelfde!?!?

SEO

Uiteindelijk is er de afgelopen 20 jaar weinig veranderd. SEO is slimmer, sneller, mobieler en mooier geworden. De basis is en blijft ongewijzigd – dit wordt bevestigd door SEO-experts. De trend naar zoekmachine optimalisatie in plaats van naar manipulatie zoals vroeger, zet zich voort. In de Core Update van december, voor de jaarwisseling, schafte Google SEO-spammers echt af. Het is heel spannend wat er wordt gesproken op de conferenties zoals SEOcampixx1, SMX2, SEOkomm3 en OMT4, die in 2021 weer plaatsvinden, na een pauze van een jaar. De nieuwe Google-richtlijnen voor webmasters5, de nieuwe Google Tools.

UX – gebruikerservaring

Het wordt bevestigd: de gebruikerservaring heeft invloed op de ranking, de plaatsing op zoekmachines. Niet als een originele rangschikkingsfactor, maar dankzij de machine learning-benadering schrijft SISTRIX updates op zijn blog6, evenals Google-patenten en Yandex-updates. Wij bij PromoMasters zijn het daar volledig mee eens. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat Google minder afhankelijk is van klassieke, door mensen ingevoerde rangschikkingsalgoritmen, maar steeds vaker zelflerende algoritmen gebruikt die door machines zijn gemaakt en deze continu en in kernupdates toepassen. Een cyclus van vele factoren.

De tevredenheid van websitebezoekers is een van de zeer belangrijke op de lange termijn. De top 10 zoekmachines zoals Google, Bing, Yandex en Baidu analyseren de interactie van gebruikers met de landingspagina’s en volgende pagina’s steeds beter. Er wordt geobserveerd of echte gebruikers naar een website komen, of ze inhoud gebruiken, ermee communiceren (helaas nog steeds niet het einde van het metrische bouncepercentage) en slagen. Links zijn belangrijk voor machines als interne en externe links ook door gebruikers worden gebruikt en er niet alleen zijn.

Als het om inhoud gaat, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de inhoud constant op het juiste moment wordt bijgewerkt, zoals het interval of het seizoen. De maatstaf hier is de concurrentie. Bijgewerkte inhoud is populairder bij bezoekers en zoekmachines. Gebruikersintentie wordt steeds belangrijker. Dit betekent of de doelpagina voldoet aan de verwachtingen van de zoeker. Als u bijvoorbeeld zoekt naar “2-kamerappartement Salzburg”, toont Google voornamelijk onroerendgoedplatforms met huurappartementen. Het is daarom belangrijk om uw eigen aanbod zo aan te passen dat het overeenkomt met de bedoeling van de gebruiker maar gebruikers niet met valse verwachtingen naar uw eigen site brengt.

Soms kan het heel gemakkelijk zijn en soms kan het heel ingewikkeld zijn, maar het maakt een wereld van verschil. (Sistrix Post gebruikersintentie) Metatags krijgen nu net zoveel aandacht als advertentieteksten voor betaalde advertenties zoals Google Ads of Bing Ads. Meteen aan het begin van het klanttraject moet de gebruikerservaring tussen metatags en doelpagina tot aan conversie, zelfs de levenscyclus, worden geoptimaliseerd. Er moet veel aandacht worden besteed aan de gebruikers van mobiele apparaten met betrekking tot de gebruikerservaring. Bureaus ontwikkelen nu eerst de mobiele versie van een website en daarna de desktopversie.

Het onderwerp progressieve web-apps kwam onverwacht tot stilstand. Google maakte begin 2019 een drastische ommekeer en accepteerde nu ook content in tabbladen en accordeons als het logisch was voor gebruikers. Dit is in de loop van het afgelopen jaar ook meerdere keren bevestigd dat het waarschijnlijk is op basis van observatie van gebruikersinteractie dat wordt bepaald wat relevant is. Daarom moet belangrijke inhoud die niet altijd zichtbaar is via accordeons of tabbladen duidelijk worden gemarkeerd als te openen / bruikbaar.

Denk mobiel II

De conversie van websites naar mobiele indexering, die in 2019 is gestart, is 100% voltooid. Pagina’s worden nu mobiel bekeken voor evaluatie. De Google Search Console laat zien wanneer uw website is overgeschakeld naar mobiel indexeren. Daarnaast was er een update naar een nieuwe hybride crawler-generatie die voortdurend wordt vernieuwd. In tegenstelling tot vroeger, toen crawlen met “dezelfde oude browser” lange tijd werd gebruikt, komt de crawler nu overeen met de Chrome-browsers die momenteel worden gebruikt door Android-gebruikers. Het enige verschil is dat Google nog steeds aan het crawlen is met de oude HTTP 1.1. Een overstap naar HTTP 2.0 in 2021 staat in de startblokken. Met mobiele aandelen van 91,1% kan niemand het zich nu veroorloven om zonder mobiele SEO te doen.

Dit is nog eens 10% meer dan het voorgaande jaar! Gebruik van mobiel internet via smartphones bij de Oostenrijkse bevolking volgens Statistics Austria6. Responsive website van het biohotel der.daberer Vooral de gebruiksvriendelijkheid en laadsnelheid spelen een grote rol bij mobiel gebruik. Het ontwerp van een website in responsive design zorgt ervoor dat een pagina gemakkelijk te lezen en te bedienen is op desktopcomputers, smartphones en tablets. Met een mobielvriendelijke website krijgen gebruikers van zoekmachines een optimale beleving aangeboden.

AMP loopt nog, maar heeft geen opmerkelijke vooruitgang geboekt. Vooral omdat dit slechts een klein SEO-voordeel oplevert en gebruikers uitgeklede versies van websites ontvangen, wordt het enthousiasme van SEO’s en webbureaus verminderd. Progressive web-apps combineren websites en apps en kunnen ook worden vermeld in de Google en Apple iOS Play Stores.

Hun ontwikkeling en gebruik is in 2020 tot stilstand gekomen. Over het algemeen waren er het afgelopen jaar weinig tot geen ontwikkelingen / innovaties op deze gebieden. Onze bevinding is dat de Google-resultaten steeds verder uit elkaar drijven tussen mobiel en desktop. We hebben nu dus een echte mobiele index en de evaluatie van mobiele SEO en desktop-SEO is nu logisch voor alle websites. Dus SEO-expert Michael Kohlfürst.

Lokale SEO: locatiegebaseerde vindbaarheid

Voor winkeliers, lokale dienstverleners, hotels en restaurants is het zoeken met een lokale referentie bijzonder relevant. Met name in 2020 wisten goed vindbare bedrijven punten te scoren door af te halen of te bezorgen. Maar hoe vergroot je de vindbaarheid van een locatie op internet? De belangrijkste vermelding voor lokale bedrijven is Google Mijn Bedrijf. Met deze gratis dienst kunnen bedrijven zich rechtstreeks bij Google registreren. Informatie zoals adres, openingstijden of aanbiedingen kunt u zelf beheren en een mini-website maken met uw eigen domein. Hierdoor hebben bedrijven een bijzonder grote invloed op hoe ze door Google worden weergegeven in de lokale zoekresultaten en op Google Maps. Een verificatie van de inschrijving per post of telefoon zorgt ervoor dat een bedrijf ook daadwerkelijk op het opgegeven adres te vinden is. En dat is een belangrijk signaal voor Google en meer veiligheid voor gebruikers. NAP-consistentie (naam, adres, telefoonnummer) is hierbij belangrijk: Controleer regelmatig of uw bedrijf overal met dezelfde, correcte gegevens wordt ingevoerd. Diensten als Yext of Uberall bieden hiervoor testtools aan.

Aanbevolen artikelen